No hour of life is wasted that is spent in the saddle.

 
Jag snubblade över en artikel från Hippson häromdagen som fångade mitt intresse:
 
"Josefine Krönfeldt: Hästarna ska alltid kunna lita på mig"
 
 
Hon berörde flera för mig viktiga punkter när det kommer till hästeriet:.
 
"För henne är det viktigt att älska sina hästar, även från marken.
– Jag tror verkligen att det spelar roll, man måste älska dem även om de är knepiga, säger hon och fortsätter"
 
Den här inställningen är bara så rätt och så viktig, det är väl ändå därför vi håller på?
För kärleken till hästen!
 
"Den trygga grunden betyder allt, enligt Josefine. När hästarna väl litar på henne går de överallt, men de måste tro på att det går. "
 
Grunden, trygghet, relation, förståelse, "vi", så viktigt att ha en stabil och trygg grund tillsammans med sin häst, att kunna lita på varandra och att tro på sin häst och att lära sin häst att tro på sig själv.
Ingen relation är den andra lik.
 
Lyfter du din häst, uppmuntrar du din häst, bekräftar du din häst?
Tror din häst på sig själv?
Tror din häst på dig?
Tror din häst på er tillsammans?
 
"Josefine berättar att säljare ofta vill visa upp allt hästen kan under en provridning, något hon alltid tackar nej till.
– Jag känner vad hästen kan på kvaliteten i grundgångarterna, men jag som ny ryttare kan inte bara sitta upp och kräva hur mycket som helst. Det är lite som att någon skulle våldföra sig på mig första gången vi träffas! Hästen måste få öppna upp sig själv, säger hon bestämt."
 
Så klok, så ödmjuk, här har vi en tjej som har förstått vad det handlar om, jag känner hopp när jag läser sådant här!
 
"Även om hon blir stressad kan vi alltid hitta tillbaka till varandra. Jag älskar att känna det bandet till en häst, de är trots allt våra arbetskamrater och bästa vänner!"
 
Tack Josefine för dina kloka ord i Hippsons artikel, min förhoppning är att någon som läser artikeln antingen liksom jag känner att "wow, den här tjejen har förstått vad det handlar om" eller att någon får sig en tankeställare och börjar se över relationen till den egna hästen och hästeriet <3
 
Har du läst artikeln?
Reflektioner?
 
 
 
Isabella Hultgren
2017-09-22 @ 11:35:50
URL: http://www.naturligtvisabella.se

Jag tänkte läsa, men har inte gjort det. Nu blir jag dock väldigt sugen efter att ha läst detta inlägg av dig. Såg att du varit inne på min blogg och gillat 😘 Jag har liksom en förmåga att glömma bort min blogg, men nu med påminnelse och dessutom påfyllning med inspiration är det nog dags att skriva igen. Tänk vad en kommentar kan lyfta en ❤ Tack!!

Svar: Jag kände verkligen hopp när en tävlingstjej har så många bra reflektioner, mer ofta är det vi "hemmasnickrare" som får stå för känslodelen. Jag hoppas unga tjejer får en "aha-upplevelse" av artikeln. Det är dags för ett paradigmskifte inom ridsporten, kanske har det redan startat?
Jag ser fram emot att läsa fler blogginlägg av dig <3
yllefilt.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

yllefilt.blogg.se

Det finns en önskan och ett mål, en strävan att tillsammans finna harmoni.

RSS 2.0