Spenderade lördagen på kurs!

Försöker att ha öppet sinne och har deltagit på det mesta här i närheten som berör klassisk dressyr, ofta har jag dock blivit besviken och det är väldigt få tränare som jag faktiskt hade kunnat rida för.
 
Men plötsligt händer det, efter tips så bestämde jag mig för att igår delta på en kurs för Anna Wallén.
Hon tränar för bland annat Phillipe Karl, Craig Stevens, Jean Luc Cornille samt har jobbat en del ihop med Anders Eriksson.
 
Lugn, lätt, lyhörd och lösgjord är ett av målen med hennes undervisning.
 
Hon är en av få som faktiskt lär ut det hon säger är målet! 
 
Anna var lugn, ödmjuk och mötte alla ekipage på den nivå de var på. Hon observerade ekipaget, berättade vad hon såg och började sedan undervisa med syfte att övningarna och "korrigeringen" av ryttaren på sikt skulle stärka hästen och balansera upp den. Detta tillsammans med en mjuk hand, mjuk skänkel och en sits som inte skulle skapa obalans hos hästen gjorde att det både kändes och såg bra ut, mycket var likt det sätt jag själv ridit på senaste åren. 
 
Anna var mån om att inte pressa hästarna och det var ytterligare en faktor som gjorde att hon var så bra! Inte ett enda gång under hela lördagen bad hon någon ryttare använda pisk, smacka eller driva fram hästen. 
 
Lugna ryttare, lugna hästar.
 
Under de 45 minuterna som lektionerna pågick blev det synlig skillnad i ridning för samtliga, jättekul att se.
 
Jag hade absolut kunnat tänka mig att testa rida för henne. 
 
Ett ungt ekipage var synnerligen inspirerande, det finaste varmblod jag sett med en välbalanserad ryttare, mjuk hand och underbart fin kommunikation sinsemellan. Inte en gång tog hon hästen i munnen eller skänklade på den. Hela deras pass var tyst och harmoniskt, en fröjd för ögat! 
 
 
 
 
 
 
marianne cargus
2017-09-26 @ 08:03:27
URL: http://marresmams.blogg.se/

Det är svårt att hitta en bra tränare som passar ens eget tänk.

Jag tränade för en i stockholms-trakten som upplyste mej om att min häst var dum?! Så jag bad henne rida ett pass nästa gång hon kom...efter det ändrade hon uppfattning -Aha...NU förstår jag!
Hon ansågs vara en bra tränare av andra, men hon passade inte för mej och min häst, hon såg inte olikheter i hästarnas psyke eller behov.

Svar: Ja det är det verkligen, men man får inte ge upp hoppet! Hoppas du hittat någon bättre att rida för!
yllefilt.blogg.se

Anonym
2017-09-26 @ 08:53:23

Kul! Jag söker också det där, någon att känna att jag törs/vill rida för! Måste ta mig iväg som staketryttare tills jag hittar någon som faller mig på läppen. /Marie

Svar: Ja, jag har varit iväg på mycket och tyvärr är mycket inte vad det utlovas att vara, jag har till och med lämnat clinics i förtid men man får aldrig ge upp! Den här Anna skulle jag faktiskt kunna rida för, så nu håller vi tummarna att hon kommer upp nästa år.
yllefilt.blogg.se

marianne cargus
2017-09-26 @ 15:57:01
URL: http://marresmams.blogg.se/

Jag rider knappt längre då kroppen är sliten, jag försöker komma iväg på ridskplans lektioner en gång i veckan...det är lagom hårt för oss;)
Hästen är inte heller i full kpndition då hon haft/har zinkbrist till och från i snart två år

Svar: Hur visar sig zinkbrist hos hästen? Vad har du för häst?
yllefilt.blogg.se

marianne
2017-09-27 @ 09:54:05
URL: http://marresmams.blogg.se

Jag har hämtat en Irländsk hopphäst,
Det började med Att hon blev tröttare än vanligt, tappade energi i steget, snubblade ofta,låg i hagen länge och många gånger/dag sen började hon hosta i början på träningspassen, sen kom näsblod utan någon synbar anledning, alla prover var bra men slutligen valde veterinären att skicka blodet på analys i Tyskland, då visade det allvarligt låg zinkbrist och hon ställdes av 5-6 månader, då hade värdet stigit och hon sattes igång men ca 5 månader senare hade hon brist igen....det var i våras och nu rids hon i skogen och lätta pass som ryttaren kan anpassa efter hennes dagsform.
Zink tas upp långsamt och hon får tillskott dagligen sen dag 1 då vi kom fram till bristen.

Det kan visa sej på andra sätt också. ..

Svar: Aha, hade ingen aning om detta, tack för infon! Hoppas hon blir bättre på sikt!
yllefilt.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

yllefilt.blogg.se

Det finns en önskan och ett mål, en strävan att tillsammans finna harmoni.

RSS 2.0