Ridning på teori kontra känsla.

 
Hur förklarar man egentligen ridning på känsla? 
Vikten av att få lära sig hur hästens rörelsemönster känns och vikten av att lära sig lyssna på hästens gensvar när vi ber den om något? Vikten av att lära sig "lyssna" på sin häst, vikten av att känna sin häst och att ha en god relation och känselspröt.
 
Resan mot att lära sig kommunicera, lyssna och "tala" med varandra?
Förståelse, ödmjukhet, respekt. 
 
Ridning på teori är "enkelt", att lyssna på ridläraren eller att följa den akademiska utbildningstrappan till exempel.
Men teori är bara en del och hänsyn måste även tas till bland annat biomekanik, individer, tidigare inlärda rörelsemönster och beteenden, erfarenheter, exteriör, den egna människokroppen, hjälpgivning, balansen och sist men inte minst känslan.
 
-Hur känns det?
 
Den finns ingen ridlärare eller utbildningstrappa i världen som kan förklara den känsla som JAG eller DU har och får när vi rider.
 
Ridning på enbart teori är ingenting för mig.
 
Det tog mig lång tid att förstå att den frustration jag kände när jag tränade inte var min, den var hans. Hans frustration över att inte kunna utföra det jag bad om för att kroppen sade stopp. Så mycket han lärt mig om att lyssna när hästen av någon anledning är oförmögen till att göra det jag ber om. 
 
Varför klarar inte hästen att utföra övningen?
 
-Har jag gett hästen de förutsättningar som krävs för att klara det jag ber om?
 
-Sitter jag i balans?
 
-Är min hjälpgivning otydlig? 
 
-Har hästen förstått? 
 
-Är det fysiskt möjligt för hästen? 
 
-Är det psykiskt möjligt för hästen? 
 
-Lyssnar jag på hästen?
 
-Gör vi det här tillsammans?
 
 
Många år red jag på teori men det är idag omöjligt när ridning är så mycket mer!
 
 
 
 
 
Hanna Karlsson
2017-09-26 @ 21:44:10
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Vilka kloka tankar. Jag tror att det är omöjligt att rida bara på teori. Utan känslan får man inte fram det man vill.

Svar: Tack :)
yllefilt.blogg.se

Johanna
2017-09-27 @ 21:41:39
URL: http://ensllsam.blogg.se/

Så fint citat i din header☺️✨

Svar: Tack, tycker jag med.
yllefilt.blogg.se

Karoline
2017-09-28 @ 10:17:40
URL: http://karoline.me

Där satte du orden på mina tankar! Man blir mörkrädd över att så många ryttare sitter och beskyller sina djur när det inte går bra, självreflektion verkar knappt finnas.
Tack för det här inlägget!

Svar: Ja, lite mer självreflektion där ute skulle inte skada.
yllefilt.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

yllefilt.blogg.se

Det finns en önskan och ett mål, en strävan att tillsammans finna harmoni.

RSS 2.0