Det här med att skapa en relation till hästen.

Det här med att skapa en relation till hästen är för de flesta hästägare viktigt men samtidigt något som kommer med tiden. 
 
Vilken typ av relation man vill ha och får beror på häst och ägare, träning, tid man investerar i varandra samt vilken typ av relation man strävar mot.
 
Relationen mellan ägare och häst är långsiktig och något som är, varje dag. Men det finns även kortsiktiga relationer samt oregelbundna relationer som den mellan häst och hovslagare te.x
 
Igår blev det väldigt tydligt för mig vikten av att faktiskt fokusera även på en kortsiktig relation, en så pass kortsiktig relation som ett enda ridpass.
 
Jag satt upp på min väns nya häst för första gången, en häst jag helt saknar relation till. Jag har bara sett honom på håll samt hälsat på honom i hagen 1-2 gånger. Hans osäkerhet gentemot mig var tydlig, jag kunde känna den, att han blev fundersam, sökte sig mot sin matte och detta kunde även ses i hans blick.
 
Det är naturligt att första ridpasset med en ny häst är fundersamt, osäkert, inkännande och sökande innan man börjar finna varandra.
 
Det jag däremot borde ha gjort och i normala fall gör (men hade min lilla bebis med i vagnen och försökte söva honom i vagnen innan vi skulle rida) det är att jag borde börja skapa en relation innan jag satt upp. Givetvis gick det ändå bra att rida och hästen var snäll och tillmötesgående men som sagt gick hans osäkerhet över vem jag var att känna .
 
Du presenterar väl dig för nya människor?
Varför skulle du inte göra det för hästen ?
 
I normala fall är det viktigt för mig att skapa en relation även till de hästar jag kanske bara rider en gång. Så hur skapar man en tillfällig relation med en häst innan ett ridpass? 
 
Man börjar med att hämta hästen från hagen, låt gärna hästen komma till dig, "hej hästen, det här är jag".
 
Sedan borstar man hästen och stämmer av varandra, pratar, stryker och bara tar in av varandra, hur känns hästen i kropp och  sinne och hur reagerar den på det du gör, "vem är du?"
 
När jag sadlar och tränsar hästen gör jag det försiktigt utan hårda dunsar etc och jag förvanrar hästen "nu kommer jag med sadeln och ska lägga på den på din rygg".
 
Sedan går jag ut på ridbanan tillsammans med hästen, jag går bredvid hästen, inte framför, vi ska ju göra något tillsammans. 
 
På ridbanan sitter jag inte upp direkt utan jag fortsätter skapa en relation till hästen genom att leda den, pröva någon halt, vända över etc "hur svarar hästen på det jag ber om?", "börjar vi hitta ett gemensamt språk?", "börjar vi förstå varandra någorlunda?"
 
Sen sitter jag upp och ridpasset börjar och relationsskapandet fortsätter ....
 
 
Hur viktig är relationen till hästen för dig ?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

yllefilt.blogg.se

Det finns en önskan och ett mål, en strävan att tillsammans finna harmoni.

RSS 2.0